باید ایران را صنعتی کنیم و لازمه صنعتی کردن، ایجاد بازار و توسعه آن با صادرات به خارج از کشور است…

باید ایران را صنعتی کنیم و لازمه صنعتی کردن، ایجاد بازار و توسعه آن با صادرات به خارج از کشور است…

«عباس علی آبادی» وزیر صمت، در حاشیه سفر به استان خراسان‌رضوی، در مراسم بهره‌برداری از طرح توسعه و واحد دوم گروه صنعتی «کلور» در بخش تولید لوازم خانگی در شهرک صنعتی توس مشهد گفت: برای دستیابی به بازارهای جهانی باید در وهله نخست کیفیت محصولات داخلی را افزایش داد که این مهم نیازمند تقویت مهندسی است، تعریف ما از «تعمیق ساخت داخل» آن است که مهندسی تولید به طور کامل متعلق به تولیدکننده داخلی باشد و تمام اعضای کلیدی و مهم یک محصول توسط تولیدکننده داخلی ساخته شود.

وی افزود: باید تعریف از ساخت داخل را تغییر دهیم. تعریف ما از ساخت داخل این نیست که ما همه چیز را می‌سازیم، تعریف ما از ساخت داخل به این معنا که مهندسی ساخت از آن ماست و اجزای کلیدی آن را ما می‌سازیم. لذا انتظار داریم در بازدیدهای آتی تمامی گلوگاه‌های تولید این محصول رفع شده باشد.

آنچه اهمیت دارد، قیمت تمام‌شده پایین است. مساله پائین بودن قیمت فروش نیست، بلکه باید قیمت تمام شده را با مهندسی هزینه‌ها پائین آورد.

علی‌آبادی تاکید کرد: استفاده از بهترین متخصصان و خلق بهترین محصولات قابل رقابت با بهترین‌ محصولات در دنیا را مد نظر قرار دهید، زیرا ما باید مدیریت دانش داشته باشیم.

وی افزود مصرف انرژی محصولات تولید داخل باید بهینه و در شرایط ایده‌آل باشد، از سوی دیگر هوشمندسازی در تولید لوازم خانگی باید در اولویت قرار گیرد. ساخت کالاهایی که در مصرف انرژی رتبه دارند، مورد توجه بوده و حرکت به سوی لوازم خانگی هوشمند است. بنابراین باید ترازی از هوش مصنوعی را در تولید این کالاها جای داد.

وزیر صمت اظهار کرد تولید لوازم خانگی در کشور در طول دولت سیزدهم، رشد ۲۰ درصدی  داشته و واحد صنعتی کلور در مشهد ۲۰ درصد از تولیدات یخچال و فریزر کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با تاکید بر تلاش تولیدکنندگان مبتنی بر کاهش قیمت تمام شده تولید کالا اظهار کرد: تولیدکنندگان باید با مدیریت دانش قیمت تمام شده تولید را کاهش دهند، صنعت ایران باید به سمتی پیش رود که دنیا و نخبگان آن را در اختیار خود قرار دهد.