بهروز فروتن| یکی از مشهورترین کارآفرینان موفق در ایران که از آشپزخانه 11متری شروع کرد

بهروز فروتن| یکی از مشهورترین کارآفرینان موفق در ایران که از آشپزخانه 11متری شروع کرد

چه حوزه‌ای؟ صنایع غذایی

چه خبر؟ توی کلاس داستان‌نویسی، به شما یاد می‌دهند که قصه‌تان باید با یک نقطه آسایش شروع شود، بعد حادثه‌ای از راه برسد و تعادل را برهم بزند تا وقتی نقطه آسایش دوباره نمایان شد، تماشای این فرازوفرود، مخاطبتان را با خود همراه کند. اصلاً چرا راه دور برویم؟ همین زندگینامه کارآفرینان موفق ایرانی که در این مطلب، پیش روی شماست، شهادت می‌دهد که زندگی از همان اول روی ناخوش و سختش را رو نمی‌کند. داستان «بهروز فروتن» اما جزو استثناهاست؛ با ازدست دادن شروع می‌شود، با شکست ادامه پیدا می‌کند و درنهایت به نقطه اوج می‌رسد.

بهروزِ 10ساله، پیش از آن‌که طعم زندگی را بچشد، پدرش را ازدست می‌دهد. این اولین و محکم‌ترین ضربه اما بیشتر از آن‌که گیجش کند، به او نشان می‌دهد که دنیا جای بی‌رحمی است. برای بهروز، تا دست‌کم 20سال بعد، دور دورِ ضربه خوردن از روزگار است. بعد از تمام کردن دانشگاه، مدتی در مدرسه تدریس می‌کند. چندوقتی به کارهای فنی (مدل‌سازی و قالب‌سازی) رومی‌آورد. بعد سر از پیمانکاری ذوب‌آهن درمی‌آورد. درست وقتی که به‌نظر می‌رسد اوضاع به سامان شده، رفیقش از اعتماد او سوء‌استفاده می‌کند و ضرر مالی، بهروز را به نقطه صفر برمی‌گرداند. مجبور می‌شود خانه‌اش را بفروشد.

همه‌چیز در آتش می‌سوزد و ققنوس برمی‌خیزد

بهروز حالا سی‌وچندساله است و زن و بچه دارد. نه می‌تواند شانسش را در شغل‌های مختلف تست کند، نه از اعتماد و شراکت دل خوشی دارد. پس تصمیم می‌گیرد خودش کاری راه بیندازد. چندتا دیگ و قابلمه توی آشپزخانه 11متری خانه اجاره‌ای‌اش علم می‌کند. همسر و بچه‌ها شروع می‌کنند به آشپزی؛ ترشی، رب، مربا. بهروز هم توی بازار می‌فروشدشان. دوسالی وضع به همین منوال می‌گذرد. کار شبانه‌روزی خانوادگی، فروختن جواهرات همسر و صرفه‌جویی، به‌اندازه اجاره کردن یک کارگاه، پول توی حساب بهروز می‌آورد. حالا نوبت دوندگی برای گرفتن مجوزهای جورواجور است. چیزی به راست‌وریست شدن اوضاع نمانده که کارگاه در آتش می‌سوزد و خاکستر می‌شود. بهروز که به افتادن و بلند شدن عادت دارد، کار تولید مواد غذایی را از سر می‌گیرد.

حالا اوایل دهه 60 است. در کارگاهی با 25نفر نیرو، انواع مواد غذایی تولید می‌کند و هیچ‌کس –جز خودش- نمی‌داند که تلاش‌های خستگی‌ناپذیرش، به‌زودی او را در رده بهترین کارآفرینان ایرانی قرار خواهدداد. یک دهه طول می‌کشد تا کارگاه کوچک به کارخانه‌ای با بیش هزاروپانصد نیرو تبدیل ‌شود. محصولاتی که زمانی توان رقابت با برندهای داخلی نداشت، به خارج از ایران صادر ‌می‌شود و بهروز فروتن که روزگاری برای گرفتن مجوز سرگردان این اداره و آن سازمان بود، لقب «قهرمان قهرمانان صنعت غذا» می‌گیرد.

بیشتر آشنا بشیم؟ از آن‌جایی‌که بهروز فروتن جزو سرشناس‌ترین کارآفرینان موفق در ایران به‌شمار می‌رود، برای آشنایی بیشتر با ایشان تا دل‌تان بخواهد، منبع وجود دارد. کامل‌ترین و دقیق‌ترین منبع، کتابی است با عنوان كارآفريني به‌شيوه بهروز فروتن؛ بنیان‌گذار گروه صنايع غذايي بهروز که به‌همت انتشارات «جهان دانش» چاپ شده‌است.

اگر هم می‌خواهید چند نکته کنکوری درباره رازهای موفقیت در کارآفرینی یاد بگیرید، حتماً مصاحبه ایشان را ببینید.