طرح راه اندازی ۶ فب لب یا آزمایشگاه ساخت سریع با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری

طرح راه اندازی ۶ فب لب یا آزمایشگاه ساخت سریع با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری

به گفته معاون فناوری و نوآوری وزیر سجاد محمدعلی نژاد در این طرح قرار است در ۶ پارک علم و فناوری زیرمجموعه وزارت علوم، ۶ فب لب یا آزمایشگاه ساخت سریع برای ساخت محصولات فناورانه ایجاد شود.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم اظهار داشت: یکی از فرایندهایی که تولید محصول این هسته‌ها و مراکز رشد طولانی می‌شود عدم شناخت کافی از فرایندهای ساخت است. به طور مثال اینکه چه کارگاهی می‌تواند محصول آنها را تولید کند و یا اینکه به چند کارگاه برای تولید محصول مراجعه کنند همه اینها سبب می‌شود که فرایند تولید محصول طولانی شود و طبیعتاً به این دلیل ممکن است هم بازارهای داخل و هم بازارهای خارجی را از دست بدهیم. یعنی در واقع فرایند طولانی در تبدیل ایده به محصول می‌تواند آسیبی به توسعه محصول وارد کند.

با توجه به اینکه برخی اوقات یک طرح، طرح صنعتی مردم پسند نیست یعنی اصل ایده خوب است ولی به توانمندی‌های چندجانبه ای نیاز دارد برای اینکه محصول مورد پذیرش بازارهای داخلی و خارجی قرار بگیرد. این موجب شد که ما یک مجموعه‌ای را تحت عنوان «فب لب» راه اندازی کنیم. در مرحله اول راهبران در مراکز مشاوره فب لب‌ها، مشاوره‌هایی را درباره ایده و طراحی اولیه به فرد ارائه می‌دهند، اینکه به طور مثال چقدر یک ایده می‌تواند موفق باشد. پس از آن نقشه‌های طراحی اصلاح و طرح صنعتی که بتواند بازاری شود به فرد پیشنهاد داده می‌شود و راهبران در واقع کمک می‌کنند که یک فناوران به طرحی برسند که راحت تر سرمایه گذار جذب کند و پس از آن وارد بازار شود.