هشتمین جلسه کمیسیون بهبود محیط کسب و کار اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی

هشتمین جلسه کمیسیون بهبود محیط کسب و کار اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی

 

در هشتمین جلسه کمیسیون بهبود محیط کسب‌وکار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی «مسعود مهدی‌زاده»، نایب رئیس این کمیسیون اظهار کرد که با توجه به اهمبت مسایل مالیاتی و تامین اجتماعی که امروزه از چالش های مهم فعالان اقتصادی هستند 13 شاخص و مولفه مالیاتی موثر در بهبود محیط کسب و کار توسط کمیسیون تهیه شده و به ادارات و کمیسیون مالیات ارسال شده و متعاقبا نظرات ادارات نیز به کمیسیون اعلام می گرد تا بهترین نتیجه حاصل گردد.

تدوین 13 مولفه و شاخص بهبود محیط کسب‌وکار در حوزه مالیات

در ادامه، «سید محمدرضا هاشمی»، دبیر کمیسیون بهبود محیط کسب‌وکار اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به بررسی 28 مولفه پایش محیط کسب‌وکار تصریح کرد: در همین راستا، 13 شاخص پیشنهادی در خصوص عوامل مالیاتی تاثیرگذار بر فعالیت بخش خصوصی پایش شده است. این اقدام درخصوص دیگر مولفه‌ها و در ارتباط با دیگر حوزه‌ها و نهادها نیز در دست انجام است.

این 13 شاخص عبارتند از: «شفافیت، صراحت و تفسیر ناپذیر بودن قوانین مالیاتی»، «سادگی و قابلیت اجرای قوانین و تکالیف قانونی»، «تشخیص و شیوه رسیدگی»، «سرعت عمل در پاسخگویی و کاهش تشریفات اداری، دقت عمل در رسیدگی»، «رعایت قوانین و مقررات و ارائه اطلاعات»، «رفتار کارکنان در برخورد با مودیان»، «بی‌طرفی و عدم برخورد سلیقه‌ای با قوانین»، «رازداری، امانت‌داری و خودداری از افشاء اطلاعات مودیان مالیاتی»، «عدالت مالیاتی و دوری از هرگونه تبعیض»، «اطلاع‌رسانی به مودیان در مورد قوانین مالیاتی و تکالیف قانونی»، «اعتماد متقابل بین مودیان و سازمان امور مالیاتی»، «انعطاف پذیری مراجع رسیدگی به اختلافات مالیاتی» و «زیرساخت تکنولوژی و مکانیزه شدن سیستم مالیاتی» از مولفه‌های پیشنهادی به منظور بهبود فضای کسب‌وکار در حوزه مالیات است.

تعدد عناوین مالیاتی رابطه مستقیمی با افزایش نارضایتی مودیان دارد

در ادامه «سید مصطفی شامل»، نایب رئیس کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی مشهد با اشاره به اینکه مولفه‌های متعددی در حوزه پرداخت مالیات وجود دارد، ادامه داد: درصورتی که مودی، مالیات را در عناوین مختلف و متعدد پرداخت کند، نارضایتی بیشتری نسبت به دستگاه مالیاتی خواهد داشت. اگر تعداد عناوین پرداختی مالیات کاهش پیدا کند، رضایت مودی کسب خواهد شد. همچنین، زمان صرف شده برای پرداخت مالیات نیز باید در بررسی مولفه‌‌های مالیاتی موثر بر فضای کسب‌وکار لحاظ شود.

رضایت مردم از اداره کل امور مالیاتی استان در نظرسنجی‌های دولت

سپس «مجتبی مسکنی»، معاون حسابرسی اداره کل امور مالیاتی استان با تاکید بر اینکه در سامانه نظرسنجی دولت شاخص‌های بهبود محیط کسب‌وکار مشخص است، عنوان کرد: در این سامانه برای بررسی 34 شاخص و مولفه بهبود محیط کسب‌وکار، حدود 1900 موضوع بررسی شده است. اغلب شاخص‌ها در حوزه قانون‌مداری، سرعت و دقت مناسب در فعالیت‌های مرتبط با خدمت، ارائه راهنمایی‌ها و پاسخ‌های لازم، رفتار با کرامت و محترمانه در ارائه خدمت و… است که در سامانه نظرسنجی دولت موجود است. اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی در این شاخص‌ها، حدود 80 درصد رضایتمندی کسب کرده است.

تاکید بر اندازه‌گیری شاخص بار روانی عملکرد اداره کل امور مالیاتی استان بر مودیان

سپس «نرجس خوش‌زبان»، مدیر هماهنگی امور کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی مشهد گزارشی از عملکرد کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی مشهد ارائه و گفت: در یکسال اخیر؛ حدود 680 نفر در جلسات کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی مشهد حضور داشتند که این آمار با احتساب کمیته‌های تخصصی این کمیسیون‌ها به حدود 800 نفر می‌رسد. نکته اینکه، اتاق بازرگانی مشهد برای بهبود عملکرد و دستیابی به خروجی مناسب از کمیسیون‌های تخصصی، نظرسنجی خواهد کرد.

وی در خصوص شاخص‌های پیشنهادی این کمیسیون در حوزه مالیات، تاکید کرد: یکی از مولفه‌های غیرقابل اندازه‌گیری، بار روانی فعالیت‌ها و درآمدهای اداره کل امور مالیاتی استان بر مودیان است. برای افزایش رضایتمندی مردم باید اثر برگشت مالیات در استان نمایان شود. برای بررسی و پایش دقیق مولفه‌های موثر بر محیط کسب‌وکار، باید از نظرات بخش خصوصی و کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی مشهد استفاده و بهره‌گیری شود.

شاخص‌های پایش محیط کسب‌وکار باید کمّی و قابل اندازه‌گیری باشد

در ادامه این جلسه، «مهران مرشد»، عضو کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی خراسان رضوی، با اشاره به کیفی‌بودن شاخص‌های پیشنهادی کمیسیون در حوزه مالیات، عنوان کرد: باید شاخص‌های کیفی به کمّی تبدیل شود. اغلب شاخص‌های مطرح شده کیفی هستند اما امکان بسترسازی کمّی آنان وجود دارد. برای تبدیل شاخص‌های کیفی به کمّی باید بر روی پارامترها تمرکز شود.

در ادامه «وجیهه آرمانی»، کارشناس بهبود محیط کسب‌وکار اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان اظهار کرد: در مقالات پایش محیط ادارات امور مالیاتی مولفه‌های تعداد مالیات‌های پرداختی، مدت زمان فرآیند پرداخت مالیات، نرخ ثابت مالیاتی و… در افزایش شاخص‌های رضایتمندی مودیان اثرگذار بوده که باید به آن توجه شود.

در بخش دیگری از نشست، «مجتبی شاکری روش»، مدیر برنامه‌ریزی اقتصادی و توسعه بازار شهرداری مشهد با تاکید بر اینکه بخشنامه و قوانین از مراکز ادارات به صورت ملی ابلاغ می‌شود؛ اما ممکن است در استان و در هنگام عمل به آن‌ها، انحرافی صورت گیرد، عنوان کرد: با اصلاح برخی روش‌ها و ارائه پیشنهادات از سوی کمیسیون‌های تخصصی، انحرافات اصلاح خواهد شد.

«سعید ابراهیمی»، مشاور طرح و برنامه اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز، تدوین شاخص‌های پیشنهادی کمیسیون برای بهبود فضای کسب‌وکار در حوزه مالیاتی را اقدامی مثبت دانست و گفت: امیدواریم با خروجی مطلوب از این پروژه، حداقل پنج شاخص منفی استان در حوزه محیط کسب‌وکار در سال‌های آتی بهبود پیدا کند.

ابراهیمی در بخش دیگر سخنانش به بار روانی برخی اقدامات دستگاه مالیاتی برای مودیان اشاره و تاکید کرد: تنها بخشی از درآمدهای کسب شده اداره کل امور مالیاتی به استان برمی‌گردد. برای افزایش رضایت‌مندی روانی مردم باید شرایط سرمایه‌گذاری بهبود یابد و آنان اثر پرداخت مالیات خود را در استان ببینند.