مهدی مظفری اذعان داشت که 7.5 میلیون کالا شناسایی شده و ایران کد گرفت

مهدی مظفری اذعان داشت که 7.5 میلیون کالا شناسایی شده و ایران کد گرفت

مهدی مظهری، نایب رئیس هیات مدیره و مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالاها و خدمات ایران موسوم به ایران کد (بارکد) بیان فرمودند که تاکنون در کشور چیزی حدود ۷.۵ میلیون کالا را شناسایی و کدگذاری کرده‌ایم. می‌توان گفت تمام کالاهایی که صادر می‌شود یا حتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به فروش می‌رسد، با پیش شماره ۶۲۶ کدگذاری شده است. اگر الان به یک فروشگاه زنجیره‌ای بروید و بخواهید کالایی را خریداری کنید، قطعاً بارکد بین‌المللی “جی اس وان” روی آن درج شده است.

مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالاها و خدمات گفت: بنابراین یکی از الزامات فنی که در ۱۵۰ کشور دنیا استفاده می‌شود، استاندارد GS1 است که خوشبختانه ایران هم در این حوزه بسیار فعال است و ۱۳۰ هزار تولیدکننده کشور در بانک اطلاعاتی ما حضور دارند و کالاهای خود را کدگذاری کرده‌اند.

مظهری اظهار کرد: به عنوان نمونه در حوزه اوراسیا اگر صادرکننده‌ای بخواهد کالایش را وارد کشورهای حوزه اوراسیا کند، قطعاً باید کدهای GS1 را داشته باشد. حتی بعضی از محصولات کشاورزی که می‌خواهد وارد حوزه اوراسیا شود بایستی مزارع آن و تولیدکننده و کشاورز آن هم شناسایی شود. این اطلاعات در کدهای GS1 قابلیت شناسایی دارد.