امضای توافق نامه جهت حذف موازی کاری های صنعتی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی

امضای توافق نامه جهت حذف موازی کاری های صنعتی در اتاق بازرگانی،  صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی

در یکصد و شانزدهمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در جهت کاهش موازی کاری های نظارتی در بخش صادرات و واردات کالا توافقاتی بین مدیران کل ادارات استاندارد و دامپزشکی استان و رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد حاصل شد.

این توافقات در زمینه «بهینه‌سازی فرآیند بازرسی و نمونه‌برداری»، «امور آزمایشگاه‌ها»، «بهینه‌سازی امور واردات و صادرات» و «بهینه‌سازی فرآیند امور تایید صلاحیت و آموزش» در جهت تسریع فرآیندها و کاهش موازی کاری صورت پذیرفت.

اواخر اردیبهشت ماه امسال و در یکصد و شانزدهمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، تفاهم‌نامه‌ای سه جانبه میان مدیران کل ادارات‌ استاندارد و دامپزشکی استان و همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد به امضا رسید که در آن، طرفین در راستای کاهش موازی‌کاری‌های نظارتی در رویه‌های صادرات و واردات کالا به توافق رسیدند.

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی خراسان رضوی «علی اکبر لبافی» اظهار داشت که بیش از 11 جلسه توسط اداره کل استاندارد در اجرای مصوبات مربوط به این امر برگزار گردیده است و در یکصد و شانزدهمین جلسه شورا توافق نامه مذکور بین مدیران سه دستگاه اجرایی به امضا رسید.

توافقات اداره کل استاندارد و دانشگاه علوم پزشکی مشهد

 

از جمله توافقات مهم می توان به این نکته اشاره کرد:

مقرر گردید گواهی دوره آموزشی مسئولین فنی و مدیران کنترل کیفیت تایید صلاحیت شده دو دستگاه اجرایی در صورت ارتباط با حوزه فعالیت و شرح وظایف تعیین شده، به عنوان دوره‌های مورد پذیرش دو دستگاه قرار گیرد.

قرار بر این شد که نتایج آزمون صادره توسط اداره کل استاندارد و دانشگاه علوم پزشکی در زمان تمدید پروانه کاربرد علامت استاندارد به عنوان تعهدات خدمات آزمایشگاهی و در زمان صدور پروانه ساخت معاونت غذا و دارو، به عنوان تعهدات خود اظهاری، مورد پذیرش طرفین قرار گیرد.

توافقات ادارات کل استاندارد و دامپزشکی خراسان رضوی

مقرر گردید اداره کل دامپزشکی، آزمایشگاه‌های همکار تحت پوشش خود را جهت درخواست اخذ مجوز از مرکز ملی تایید صلاحیت ایران، موظف نموده تا در مهلت 6 ماهه، تاییدیه را اخذ نمایند، در غیر این‌صورت از لیست همکاری در زمینه‌های مشترک، حذف شوند.

در زمینه واردات نهاده‌های دام و طیور مشمول مقررات استاندارد اجباری از مبادی ورودی رسمی استان و طی مراحل گمرکی نیز، مقرر گردید پس از تایید فرم نمونه برداری مشترک توسط دو دستگاه، نمونه برداری توسط نمایندگان آموزش دیده و واجد شرایط دامپزشکی انجام گرفته و توسط دامپزشکی به آزمایشگاه دارای تاییدیه 17025 از مرکز ملی تایید صلاحیت ایران و یا مورد تایید دو دستگاه ارجاع گردد. نتایج آزمون توسط آزمایشگاه فوق الاشاره به هر دو دستگاه ارسال گردد و هر کدام از طرفین تفاهم نامه مراحل ترخیص کالا را مطابق ضوابط قانونی موجود به انجام برساند.

اثر مثبت کاهش موازی‌کاری‌ها در هنگام ترخیص کالا بر فعالیت‌های تجاری

«سعید بامشکی»، رئیس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق مشهد نیز در خصوص اثرات اجرای مفاد این تفاهم نامه بر بخش واردات اظهار کرد: انعقاد تفاهم نامه بین سه دستگاه اجرایی استان، اتفاق مبارک و میمونی برای حوزه تجارت است؛ چرا که تاکنون موازی‌کاری میان دستگاه‌های اجرایی در انجام رویه‌های صادرات و واردات، بخش خصوصی و فعالان اقتصادی را دچار مشکلات عدیده‌ای نموده است.